Det handlar inte om att flasha brösten!?



Amningshysteri!
När i hela friden skall den här diskutionen ta slut? När skall folk förstå att man inte flashar tuttarna för att få uppmärksamhet eller för att störa/genera folk?

Argumenten är ofta genomtänkta och sakliga alá:
-"Men jag tycker faktiskt det är äckligt om jag sitter på restaurang och någon börjar amma och jag skall äta"
"Jag tycker det är störande att sitta på spårvagnen och någon drar fram en tutte"

Ok, vi tar det från början:
Varför drar man fram bröstet? Jo, förhoppningsvis för att ett litet barn är hungrigt och det är detta alternativet som barnet skall/behöver/vill äta!
Mamman drar alltså Inte fram bröstet för att äckla, genera eller stöta sig med någon. Förmodligen inte heller för att hon tycker det är så jävla kul att visa tutten för halva befolkningen runt i kring.
Personligen tror jag det handlar om instinkt. Mitt barn är hungrigt. Självklart skall inte han/hon behöva vänta när maten finns precis här.
I det här syftet är inte tutten något annat än en källa till mat. Hur kan det vara så svårt att se?
Det är ju dessutom sällan så att mamman tar av sig hela tröjan och sitter ogenerat och låter ungen smaska!

Jag menar... Tutte. En påse mjölk. Hud. En del av en kropp. En kvinnokropp. No more, no less.
(även fast jag oxå kan erkänna att tuttar kan vara roliga ibland så har det ingenting med det här sammanhanget att göra)

Precis som vi är hungriga blir barn hungriga. Den bästa näringskällan, i alla fall dom 3 första månaderna är modersmjölk. Skall vi förvägra barn det bara för att vi finner det stötande med lite hud?
Nej, det blir bara förjävla dumt!!

Sedan självklart finns det gränser för allting. Oskrivna lagar. Eller förmodligen är det bara mina egna lagar.. Men jag kan dela dom med er.

Är man ute tycker jag väl att Ungefär det här borde gälla:

Har du ett litet hungrigt barn - Amma när du vill och vart du vill.
Man kan kanske försöka vara lite smådiskret på platser där man vet att mycket människor vistas.. Då borde ju ingen störas. Varken Du, dom eller ditt barn!
Däremot - när det kommer till större barn... 2 år och uppåt. Då tycker jag faktiskt man kan ta hand om det hemma. Då är barnet fullt kapabelt till att både äta själv och klara sig utan den där tutten. Det är lixom inte nödvändigt på samma vis.

Men visst, det här är bara mina åsikter. Mina tankar kring tuttar helt enkelt. Tuttar är fina, roliga och en bra källa till mat. Så var det sagt.


Något mer när vi ändå var på gång?

Ja, just det!
Jag svär tusen gånger mer när jag ser en unge på 1 år dricka cola ur nappflaska än ifall jag ser en mamma amma!
Man ju börja undra: Vad är bäst?


//Från en mamma som inte kunde Amma men gärna ville!
(och då självklart bara ville använda det som en anledning för att få flasha gympapåsarna)


Kommentarer
Daniel

Tycker det är fullt naturligt, när jag var i afrika ammade mammorna barnen i affären, på gatorna ja överallt. Så tycker inte det är konstigt alls att man ammar offentligt. Där ju mest NATURLIGASTE att en mamma matar sin unge så.

Och fint du delade med dej angående farfars & Elins död. Blev berörd. Tack. OCh självklart följer dej oxå på lovin nu!!!!

2010-09-27 @ 20:11:50
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/
Jen

Hah! Precis vad jag misstänkte: Hade du kunnat så hade du gladeligen flashat med brösten lite! ;)



Nää, skämt åsiodo.

Jag anser att det är fullt normalt...för det är det ju. :0

Men jag tycker även att om man har möjlighet, tex. på restaurang, att gå åt sidan. In på toalett eller en bit undan, istället för att sitta mitt i högen.

På buss, tåg, spårvagn och dylikt är det lite mer komplicerat att dra sig undan, så där får man självklart göra det bästa av situationen.

För man kan ju tyvärr inte styra till 100% när barnet ska äta.



Puss på, från en som om hon blir mor kommer vara för blyg för att flasha med myggbetten. :P

2010-09-27 @ 20:38:38
URL: http://pansky.blogg.se/
Lina

Tack vännen - åh vilken underbar bild!! Borde du helt klart göra en förstoring på tycker kram!!!

2010-09-28 @ 14:32:58
URL: http://ninninusens.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0