I´m on a highway to .... Something good!



Det går bra nu. Pengar rullar kanske inte in. Men det går bra nu. Det rullar in lite jobb och framtidsplanerna börjar staka sig... Sedan vet man aldrig hur det blir ... Men det är egentligen inte målet som är det viktiga utan att man söker sig framåt. Gör om, gör rätt helt enkelt.
Och gud, skall veta att jag har gjort jävligt mycket fel i mitt liv. En hel J Ä V L A massa faktiskt!
Men nog om det. Jag skall inte älta.

Nu till skillnad från förr ser jag mer framtid än dåtid. Jag fastnar inte lika lätt i nostalgin och minnen från förr.
Just nu skapar jag en vacker framtid runt mig. Mig och Talibanen och K.
Vi planerar. Jag planerar. Ser framåt. Drömmer.
Och mina drömmar är pretty storslagna. Om man ser några år framåt.
Just nu nöjer jag mig med att må bra.
Att jobba igen är fantastiskt. Man inser inte hur mycket det gör förren man är tillbaka. So what om det inte är brainsurgery. Jag -gör- något. Jag bidrar. Till oss.
Det känns jävligt bra.

Som ett ytterligare steg i planeringen av framtiden har jag tänkt skaffa mig en utbildning. En färdig gymnasieutbildning. Ni får väldigt gärna hålla tummarna för mig.
Jag är skitnervös. jag vill verkligen det här. Jag vill ha en utbildning. Jag vill plugga på högskola. Bli något. Någon.

Jag har sedan ungefär 10 år tillbaka haft en dröm om att bli socionom så småningom.
Vad drömde Ni om när ni var i 20 - årsåldern? Är Ni där idag? Kom ni dit ni ville? Vart vill Ni nu?
Dela med Er här nu!




Kommentarer
Tina

När jag var 6 år bestämde jag mig för att bli barnsköterska. Hela min skoltid gick åt till att styra in på den vägen.

jovisst, jag blev barnsköterska med anstaltspedagogisk inriktning - men under tiden jag utbildade mig insåg jag att jag inte alls ville jobba med vanliga barn, jag ville jobba med utvecklingsstörda barn. Mina betyg räckte inte till så jag tog ett sabbatsår inom industrin och fastnade där.

Efter ett par år läste jag igen, kontorsutbildning, men hamnade på ett boktryckeri och fick lärlingsutbildning inom företaget till typograf.

10 år i den grafiska branschen ledde till en vidareutbildning inom reklam.

Men det är ingen bra bransch för en tjej med familj, man ska kunna jobba 20 timmar per dygn.

så, det har blivit omläsning av gymnasiebetyg, grundläggande trädgårdsutbildning, vikariat i säljbranschen, butiksarbete i form av exponering, demo och uppackning av varor.

4 år inom restaurang och är nu tillbaka med demo som extraknäck när jag inte har annat för mig.

Vad jag skulle vilja jobba med?

Jag skulle vilja bo på landet, en gård med en flygel jag kunde ha till ateljé, ha en odling och kunna göra sylt, saft, baka bröd och annat att sälja i samma atelje som jag har mina sömnadsarbeten under produktion och till försäljning.



Socionom är ett bra jobb, min syster har aldrig varit arbetslös efter det att hon blev färdigutbildad i vuxen ålder med tre små barn hemma.

2012-02-01 @ 19:18:21
URL: http://tiamiquilts.blogspot.com
Maria

När jag var liten ville jag bli hunduppfödare eller jobba på¨dagis och jag ville ha en familj. Jag är mest förvånad att livet blev såhär, det trodde man inte när man gick i skolan och var fett mobbad. Jag har fått det precis som jag ville ha det. Man, barn och jobb på förskola på en småbarnsavd. Känner mig jävligt lyckligt lottad. Men en förskollärare utbildning hade ju inte suttit fel, fast nej...jag är fortfarande skoltrött...

2012-02-01 @ 19:52:23
cicci

Det är så härligt o läsa att det går framåt. Var inte längesen vi satt där i en alldeles för j-a fult målad ( av oss ) lägenhet som 2 trasiga dockor. Jag flyttade ifrån dig o har tänkt mycket på dig...Nu har vi båda barn som vi lever för <3

Lycka till med utbildningen jag tänker oxå läsa färdigt gymnasiet när trollet börjar förskolan.

2012-02-02 @ 10:30:14
Marie

När jag var 20 drömde jag om:



-att bli mamma...det dröjde nästan precis tio år tills jag blev mamma



Jag har nog aldrig riktigt vetat vad jag egentligen vill jobba med...men jag har ägnat mitt yrkesverksamma liv med att jobba med människor och det är nog det jag passar bäst till trots allt.



By the way...jag är väldigt säker på att du en dag kommer att vara socionom



puss och kram!



2012-02-05 @ 00:24:24
URL: http://marieelisabet.blogg.se/
Marie

När jag var 20 drömde jag om:



-att bli mamma...det dröjde nästan precis tio år tills jag blev mamma



Jag har nog aldrig riktigt vetat vad jag egentligen vill jobba med...men jag har ägnat mitt yrkesverksamma liv med att jobba med människor och det är nog det jag passar bäst till trots allt.



By the way...jag är väldigt säker på att du en dag kommer att vara socionom



puss och kram!



2012-02-05 @ 00:24:41
URL: http://marieelisabet.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0