Nu åker dom runt och slåss i rymden...



När Talibanen tittar på tv så går jag oftast runt och pillar, plockar eller sitter och läser. Såvida det inte är den där gosstunden innan natten när vi myser och äter kvällsmat.
(och jadå, jag använder tv´n som barnvakt ibland när ungen är skittrött och inte vill/orkar hitta på något)

Men jag blir allt mer och mer skeptisk. Jag menar - Vad i hela friden har hänt med barnprogrammen?
Vad hände med magin, fantasin och allt det där andra som var så ... -fint och tryggt- på våran tid?
Själv tar jag allt mer och mer till sagoböcker nu! 

Nu åker dom runt och slåss i rymden, dom krigar, dom trycker ner varandra... I vrje fall i många av dagens barnprogram! 

På min tid var det läskigaste barnprogrammet "Rädda Joppe" om jag inte minns fel.
Det var barnprogram som fick en att må bra.
Björnes Magasin, Astrid Lindgren, Bert, Kalles klätterträd och så vidare...
Inte ens McGyver var  läskig.. Eller Poirot för den delen.

Här hemma är vi inget fan av barnkanalen. Mostly not. Det är väl på morgonen mest. Charlie och Lola.. och tandborstningen och påklädningen. Ungefär där ligger det. Annars är hon inte intresserad.
Pomos Piano tittar vi på , på fredagar om jag inte missminner mig.
Men hellre tittar hon på mina gamla inspelade vhs band eller sådant jag hittar på nätet... Och jag är tacksam för det!

Vad presenterar Ni för Era ungar? Vad tittar De på? Vad skulle Ni vilja att dom tittade på? Vad tycker Ni om dagens utbud av barnprogram?

Är det bara jag som är så jädra gammal och kinkig och muttrar över hur jävla mycket bättre det var förr?
Äre så?




Kommentarer
Conny "Tomten" Rhedin

Kan bara hålla med.Har inga barn själv men ibland så undrar man...när jag zappar på tv så ser jag en hel jäkla massa våld mest hela tiden på BARNKANALEN..visst..samhället innehåller mycket våld...fine..men måste 90% utav dessa sk barnpogram innehålla en massa vapen och elände...Frågar man dom som göra dessa program så hänvisar dom till: Detta e vad barnen av i dag vill se...Jag tror dom har fel..jag tror att många som gör dessa program inte riktigt VILL inse att dom faktiskt är en kugge i den vålds spiral som finns i samhället..Visst...telitubis eller vad dom heter e ju soft värre och denna däringa bananen...SJÄLVKLART gillar inte en 12 åring att kolla på bananer i pyamas..men att göra program UTAN varnings text(som inte oftast läses av föräldrarna ändå för dom bryr sej inte..bara ungen e tyst)som faktiskt sätter ned foten lite..barn under si eller så BÖR inte se detta program..finns på en del kanaler...men långt ifrån alla...Det e jätte svårt att som förälder sätta P för sitt barn om den vill se ett speciellt program för att dennes polare ser ju det..Dom vill vara update då dom snackar om vad som sker i programen...Jättesvårt..jag förstår...och egentligen skall jag väl dra igen foderluckan då jag inte har egna barn och inte har erfarenheten...Lät att säga hur man tycker att det BORDE vara..jag är ärlig nog att erkänna detta. Vet inte hur man skall få bukt med detta mer än att just föräldrarnas roll i detta e ofantligt stor. Tack för mej för denna gången...btw...Televinken rules..:)

2012-01-25 @ 14:49:41
Jasmin - Drömmen om att bli en designer och är Halmstads största blogg.

Hejsan sötis hur har din dag varit? :)

Checka gärna in min kategori "jag syr" och tyck till! :)

2012-01-25 @ 15:48:51
URL: http://jaasses.webblogg.se/
Marie

Det finns bra barnprogram och det finns dåliga barnprogram...dagens barnprogram kan jag inte uttala mig så mycket om eftersom jag inte har en aning om vad som visas idag. Som du vet är mina barn inga barn längre ;)



Men när dom var små tittade vi på Richard Scarrys äventyrsvärld, Trasdockorna, Disneydags, Pippi Långstrump, Madicken, Mio min mio, Barnen i Bullerbyn, Lotta på Bråkmakargatan och många andra underbara barnprogram.



Till Conny skulle jag vilja säga att påstå att föräldrar inte bryr sig i vad barnen tittar på tycker jag är att generalisera lite väl mycket. Självklart finns det föräldrar som inte bryr sig men jag tror att dom allra flesta gör det. Hemma hos mig har mina barn aldrig kommit någonstans med att den eller den får se eller göra det för jag har bara svarat: "okej, det är deras regler men här hemma gäller våra regler".



Och nej...du är verkligen inte ensam om att tycka att saker var bättre förr...det är något som alla generationer har tyckt och förmodligen kommer det alltid att vara så =)



kraaaaaaaaaaaaaaaaam

2012-01-25 @ 20:33:03
URL: http://marieelisabet.blogg.se/
Hondjur

Conny: Jag håller nog lite med Marie i just det där med att den och den får se det eller det.. Tror väl inte kanske att det så ofta är fallet.. Mer tror jag på föräldrars slapphet och just det där -skitsamma, titta du. Vi väljer något mer pedagogiskt imorgon-



Och sedan är det väl även så för många att: Visas det på barnkanalen så måste det vara barnvänligt? Är det inte så?!

Ja, ni förstår vad jag menar!



Tack för att ni i alla fall förstår vart jag är på väg..

Om man har små barn eller inga alls spelar väl egentligen inte jättemycket roll då man faktiskt har sunt förnuft och ögon att se med :)

Jag som är snart 29 år tittar fortfarande på barnprogram.. men självfallet då på barnprogram från "min" tid!



Och Marie: De programmen du nämner där är exakt det Jag och Sanna tittar på idag! :)



Slutkläm: Teletubbies får man EP anfall av. Jag lovar Conny!! Televinken har jag endast hört på kassettband. Om den gången han skulle till rymden! Jag blev kär-kär-kär!



Storkramen till Er båda för att ni får mig att framstå som lite mindre av en Bitterkärring ;)

2012-01-25 @ 21:21:53
URL: http://etthondjur.blogg.se/
Skuggvarg

När JAG var liten (25 år sedan) tittade jag på:



He-Man (slagsmål, monsterkamper, laserdueller)

Thundercats (slagsmål, monsterkamper, laserdueller)

Transformers (slagsmål, monsterkamper, laserdueller)

Spindelmannen (slagsmål, monsterkamper, laserdueller)

Hulken (slagsmål, monsterkamper, laserdueller)

Dino Riders (slagsmål, monsterkamper, laserdueller)

Bravestarr (slagsmål, monsterkamper, laserdueller)



...listan kan göras oändligt lång...



...för att inte nämna TOM OCH JERRY, som fanns både förr och nu, där katten och musen är otroligt elaka mot varann och slår varann i huvudet med stekpannor så tänderna går sönder och trillar ut (undrar vilken världsbild barnen får av det...de kanske testar att slå varann i huvudet och se om det blir som i den tecknade filmen?)...ibland gick hela huvudet sönder.



Så nej, det var INTE bättre förr!

2012-01-25 @ 21:23:49
Hondjur

Skuggvarg - min gamle vän.

Du har så rätt. På ett sätt. Men samtidigt kan jag inte hålla med dig.

Jag älskade He-Man. Hade inte haft några problem med att visa Sanna det idag.



Vad jag kan tycka är väl att: Det var på något vis "renare" förrut?

Det var lättare att se vem som var ond och god och du var ALLTID garanterad ett lyckligt slut.

jag vet inte riktigt hur jag skall kunna förklara det .. men det var inte lika rått och brutalt.

Även fast våld självfallet alltid är rått och brutalt)



Ang Tom och Jerry - Det var påhitt. Man förstog det på ett annat vis.. för det fanns samtidigt en värme och humor i det.

Är du med hur jag tänker?



Och jo, käre Skuggvarg...Det VAR bättre förr! :) <3

2012-01-25 @ 21:52:14
URL: http://etthondjur.blogg.se/
cicci

Jag håller helt med!!

Här har vi inte ens barnkanalen i hennes rum utan jag har skaffat hem dvd,er med ex Spöket Laban, 5 myror, Mora Träsk, Bamse osv. Dom älskar hon o det duger fint. Sen e det skoj på barnkanalen ibland o då tittar vi på den andra tv,n

Men som sagt, det var bätre förr o då tänker jag mest på att det va mer dockteater o fantasi istället för data tecknat. kram

2012-01-25 @ 22:22:14
Hondjur

Bra där Cicci!!



Men skall du verkligen förstöra ungen med Mora träsk? ;))

Kram!

2012-01-25 @ 22:43:05
URL: http://etthondjur.blogg.se/
Jenny

Jag och Ylva-Li tittar nästan uteslutande på film eller nerladdade program typ mumin! Ibland barnkanalen men det är väldigt varierat innehåll. Det finns en del bra men en massa dåligt också >_<

2012-01-26 @ 01:28:43
Conny "Tomten" Rhedin

Sant det där med att jag genarliserade å det kraftigaste...Min erfarenhet säger att MÅNGA föräldrar använder Tv/filmer för att dom vill kanske ha lite lugn och ro..Ser inget fel i det..absolut inte...Mja...faktiskt lite näsbränna där fick jag där...Våld fanns ju absolut i våra barnprogram oxå..men men...Men Skuggvarg glömde NINJA TURTELS ju...hihi...Tror att man snacka hur mycket som helst kring detta och det e många åsikter,hur som helst så är jag nog inte rätt person att uttala mej om detta egentligen men jag tar till mej era andras åsikter och accepterar dom som era..Fridens alla...önskar Tomten ifrån Vårgårda..:)

2012-01-26 @ 08:21:54
cicci

haha mora träsk e ju bra! Jag sjunger fortfarande på vissa låtar som jag hört på som liten ;)

2012-01-26 @ 14:35:18


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0