Principer? Vem är det?

...Ett par dagar innan bf när hon fortfarande var han - kallades Tarzan och egentligen skulle heta Nathaniel...

Innan jag fick barn så var jag så väldigt (läs: VÄLDIGT) bestämd på hur vissa saker skulle vara!
Det skulle vara si och så men inte så och si.
Det fanns regler och tankar om det mesta och icke sa nicke att det kunde vara på något annat vis. Då var man minsann en dålig mamma. 
Och man vill ju inte vara en dålig mamma!
Men alltså nu... 3 år och 3 månader senare så under jag: Vad fan hände??
Hur kunde det bli såhär?
Vart tog alla principerna vägen?

Jag vet att det är många med mig som tänker likadant! Ni behöver inte spela präktiga här! 

Men simpla saker som ... Mitt barn skall aldrig äta någon jävla skräpmat från McDonalds inte! 
Det förstör inälvor och tänder och man blir osmart av fet mat. På ett ungefär. 
Ok,ok.. jag har alltid varit lite freaked out när det kommer till mat och godis.

Det skall inte vara godis och det skall inte vara läsk. Gud förbjude! 
Det är onyttigt! 
Och SJÄLVKLART...skall ungen ha lagad mat från grunden alá kalops och kokt torsk VARJE dag! 

Alltså .. Ni hör själva... Det gick lixom inget bra det där! 

Nu käkar vi McDonalds ett par ggr i månaden oftast. Ungen får lördagsgodis. Ibland fuskar vi och bakar mitt i veckan. Då får hon smaka! 
Eller -herre min je- om det är någon helgmorgon slappmorsan är riktigt trött så får hon chips efter frukost bara så att hon kan vara tyst en kvart till framför bolibompa! Ajjemen, så är det! 
Läsk - Nej. Där har jag dragit gränsen. Aldrig läsk. Eller i alla fall inte ännu. Det hon inte vet lider hon inte av.
Min Cola är vuxendricka. Simple as that!
Middagsmat - Jadå, det är hemlagat. Oftast från grunden. Hemlagade köttbullar, kokt fisk, kött, soppa. 
Men vet jag att ungen ätit 3 portioner på dagis pluss mellanmål så är det inte alltid jag orkar.
Då blir det större kvällsmat alá ägg, äggröra, yoghurt, mackor... Det funkar! 
Ungen lider inte! Ett dugg faktiskt :) 

Men det är roligt det där ... med principer. Dom tenderar lixom alltid att gå åt skogen. 

Eller är det bara för mig det är så? 
Hur har det varit för Er?


Två av mina andra principer var:

Du -MÅSTE- vara ute några timmar varje dag - Annars kan ungen få sämre utvecklad hjärna och motorik.
Jag har insett nu att ett par innedagar i månaden inte har gjort min unge varken efter i utveckling eller motorik. 
Det enda som får sig en knäck är mammans självkänsla av att brista som mamma! 

Nummer två var:

Du måste läsa, läsa, läsa för ditt/dina barn. 
Men om Ungen inte vill då? Va? 
Hur gör man dååå?? 

Tips?? Snälla? 
Jag älskar ju faktiskt sagor och äventyr. 
Varför vill inte ungen?

Anyone?

Så... Berätta nu för mig ... Hur (o)perfekta är ni? 
Hur är det med principerna? :) 


Och ja, trots alla mina bristande principer anser jag mig vara en bra mamma! :)



Kommentarer
A man called T

Dom flesta sagor finns som dvd numer.......

2011-10-18 @ 14:21:24
TUMADRE

Hej!

Jag tänkte vara så där tråkig och inte svara på ang inlägget här ovan om mina brister i föräldraskapet (ävwn om jag också har det, liksom alla andra). Är liksom mitt uppe i att laga middag så jag har inte riktigt tid att räkna upp dem...



Tänkte bara svara på frågan i min blogg; mina barn älskar sina nya heldräkter! Alice hade en liknande för ett par år sedan, men då totaldissade hon den. Smaken kan liksom ändras med tiden... Kanske till och med intresset för att lyssna på sagor ;-)

2011-10-18 @ 18:00:47
URL: http://tumadres.se
Maria Winqvist Leppänen

Hihi, känner verkligen igen mig! Vi har ju pratat om det med, vi har haft precis samma "regler" och principer och har hållit hårt på dem första två åren i dotterns liv. Är stolt över att jag har meddelat släkt och familj hur jag och min man kände för allt va läsk, godis och mcdonalds heter. Och som sagt, de hon inte vet vad det är mår hon inte dåligt av att inte få. Men ibland får man helt enkelt släppa på principerna och gå till mcdonalds, oj oj oj, va vi var där i sommras, hade skämts om jag räknat. Och ja hon har börjat få lite fredagsmys också för hon är snart tre år och jag tycker att det kan ju inte skada. Men läsk behöver hon inte än, cola är mammadricka även här, hon är lika nöjd med äppeljuice. Och eftersom jag själv är sockerberoende vet jag hur lätt det är att hamna i fällan, jag var helt besatt av godis redan som liten, men så länge vi kan styra ungarnas intag så visst ska man få lite godis, glass och bullar ibland, det hör ju barndomen till.

2011-10-18 @ 19:54:55
Marie

Älskade Elin, du är bara bäst för du har som vanligt skrivit ner precis som det är på ditt underbara sätt att skriva!



Jag har brutit mot alla principer och mina barn har utvecklats till två underbara människor ändå :)



Kraaaaaaaaaaam!

2011-10-18 @ 20:10:18
URL: http://marieelisabet.blogg.se/
Hondjur

T: Ja, dom gör det. Och jag tycker det är ganska skrämmande. Eller ja, självfallet blir det vad man gör det till men.. Det var bättre förr helt enkelt! :) skrockar som tanter gör



Maria: Vi är bra mammor vi! :)



Queen: Ja, se där! Underbart exempel! Dina barn är underbara!! Då måste det finnas hopp för min med ;)

2011-10-19 @ 13:23:13
URL: http://etthondjur.blogg.se/
Jenny

Haha ja mina principer är ett minne blott ;)

Men det finns vissa saker jag inte tycker om. Som när Ylva-Li varit hos en kompis och fått glass och läsk på en onsdag. Då tycker jag iaf att man kan fråga föräldern innan! Sedan dess vet hon mycket väl vad cola är, och försöker få det när hon ser det, men det blir självklart inget med det. Jag dricker det inte själv för annars hade det varit svårare :P

2011-10-19 @ 23:51:49
URL: http://hamsterdans.blogspot.com
Hondjur

Jenny: Det där är enbart respektlöst! Hade jag -aldrig- tolererat! Så gör man inte!

Ok, jag kan sträcka mig till en festis. Men det är i dom fall jag känner mamman såpass väl att jag vet att det är ok.

Aldrig annars.

Jag menar .. tänk om ungen vore allergisk till exempel?

2011-10-20 @ 00:15:31
URL: http://etthondjur.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0