Blir man blöt om fötterna måste man sluta leka!

Vi hade föräldramöte på dagis idag...

Och jag upphör aldrig att förvånas ...

En mamma började skälla ut dagispersonalen för att ungen hade blivit blöt om fötterna när dom var ute. 
Nu skulle ungen minsann inte få gå ut längre när det regnar och detta skulle tas upp med chefen! 
Det var högst oansvarligt av personalen att tillåta att ungen blev blöt! 

Men herrejeus, ditt satans jävla stolpskott tänkte jag i mitt stilla sinne! 
Din unge älskar förmodligen vattenpölar .. Och regn. Det var ett flertal skyfall under dagen idag. Hade mamman missat det? Var hon blind? Döv? Dum i huvudet? Det GICK inte att hålla sig torr idag! Inte för någon!
Men hennes unge.. precis som alla andra ungar var säkert överlyckliga över alla lekmöjligheter som ges! 

N.A.C.K.S.K.O.T.T!

Överreagerar jag? Har jag fel? 
Är det pedagogernas jobb att springa efter 23 barn och dra i deras byxor så dom inte åker upp över skorna? 
Alla barn har inte ens tillräckligt långa byxor. Eller tillräckligt bra regnkläder/gummistövlar kvaliteétsmässigt.
Men nej, det är inte det, det handlar om i det här fallet.
I det här fallet var det en glad och lycklig unge som sprang ute i regnet och lekte med sina vänner.
Det är normalt. Det skall vara så! Hon utvecklas. Lär sig. Testar. 
Hon Lever!
Jag misstänker oxå att hon inte är allergisk mot vatten. Då hade jag kanske kunnat förstå det. 
Nu förstår jag inte! 

Skall inte ungar få lov att leka? Skall dom sitta still? Så still att dom inte får fläckar, blir blöta om fötterna eller tofsen ramlar ut?

Min unge ser sällan ut på eftermiddagen som hon gjorde när jag lämnade henne. 
Oftast är det en fläck här och där. Håret står åt alla håll och kanter och ofta hänger någon tröja på tork eller liknande. 
Men vet ni vad? 
Jag blir glad då. För då vet jag att hon haft roligt! Hon har aktiverat sig. Hon har lekt. Hon har härjat. 
Precis som en treåring skall göra på dagis! 
Hur bra som helst! 

Och framför allt: Helt jävla rätt! 

Vad tycker ni om allt det här? 
Vilka kläder skickar ni ungarna till dagis i? Vad tycker ni om blöta skor, fläckiga kläder, trassligt hår?

Kom igen - Shoot!


Kommentarer
Pia

Ungarna SKA sitta still.. hålla sig rena o fina.. inte säga ett knyst, om dom inte blir tilltalade.. inget vatten o sån skit.. för då blir dom blöt ju !!

Utegångsförbud på dagis.. det enda rätta !! ;-) <3

2011-10-20 @ 01:47:45
Cissi

Man slutar aldrig att förvånas!

Hur tänker man?

Köp ungen bra och rätt kläder så dom kan få leka i vattenpölar UTAN att bli blöt ;)

2011-10-20 @ 07:40:49
URL: http://cissileandersson.blogg.se/
Tina Karlsson

Hmm när jag jobbade som förskollärare brukade jag ta med mig barnen ut bara för att hoppa i vattenpölarna när regnet vräkte ner. Man behöver ju inte vara ute i flera timmar o bara att ta på dem torra kläder när man kommer in igen. Barn skall leka, busa o upptäcka hur skall de annars lära sig!

2011-10-20 @ 08:51:04
Hondjur

Pia: Alla kan inte vara så som du var när du var liten vet du! :)

Men utegångsförbud überalles! Mer sånt! :p



Cissi:

Regnar det som det gjorde igår så blir man blöt oavsett om man ligger i sopsäck eller inte! Men o andra sidan - De dör inte av det! Dom tycker det är kul med tokregn och stora vattenpölar och lera..

Jag menar.. vem fan gör inte det?



Tina: Precis så skall en fröken vara! ;)

2011-10-20 @ 10:13:40
URL: http://etthondjur.blogg.se/
Maria Winqvist Leppänen

Från en som jobbar på förskola och är förälder....Tro mig, barnen meddelar på ett eller annat sett när de tröttnat eller blivit för kalla, tills dess har de roligt!! Om inte annat håller de värmen av att just HOPPA i vattenpölarna. Och ja, man kan ju börja med att uppdatera barnens kläder i storlek och årstid.

2011-10-20 @ 13:38:04
Tina

men herrejösses. självklart ska barn leka utomhus oavsett väder. Finns väl knappt något roligare än att hoppa i vattenpölar, sparka i lövhögar, leka geggamojja och annat mysigt.

Mina ungar har alltid fått skita ner sig så mycket som krävs och lite till.

Hämtade min tjej på dagis en dag när hon var ca 3. Hon hade på morgonen fått på sin nya vinteroverall, jag möter henne på gården i tunt regnställ.

hon fryser. Fröknarna ursäktar sig med att overallen var så fin, dom visste inte ifall hon fick smutsa ned den.

Jag sa att allt hon har på sig till dagis är till för att användas, blir det smutsigt eller går sönder så går det att fixa.

Efter det så blev det inga fler diskussioner, dom fattade att min flicka fick smutsa ned sig.

inte alla barn fick göra det men mitt barn fick.



Jag går till och med ut med mitt barnbarn för att plaska i vattenpölar när det regnar, vi har lika roligt både han och jag :-)

2011-10-24 @ 15:02:28
URL: http://tiamiquilts.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0